Bergen, grotten, rijstvelden en technische storingen

23 april 2017 - Tambon Ko Pha-ngan, Thailand

Voor wie weinig tijd heeft, houd het lekker bij de titel. Geeft een prima samenvatting van dit aankomend lange verhaal. Voor wie wel tijd heeft, veel leesplezier!

Laten we even beginnen met waarom dit verhaal zo schandalig lang op zich heeft laten wachten. Tijdens het inchecken voor mijn vlucht van Hanoi (Vietnam) naar Chiang Mai (Thailand) is mijn telefoon op de grond gevallen. Wat begon met 3 kleine paarse vlekjes in mijn scherm, eindigde in een paar uur met een volledig donkerpaars scherm waar ik dus niks meer mee kon en kon dus ook geen verhaaltje schrijven. Mijn telefoon heeft meer dan een week bij de Samsung shop gelegen, drama drama. Maar nu heb ik hem weer terug! Dat het daarna nog langer heeft geduurd, heeft er meer mee te maken dat ik het hier veel te gezellig had en dat het stiekem best wat tijd kost om alles op te schrijven en foto's bij te zoeken. Maar dat terzijde.

Ik moest even terug lezen waar ik bij mijn vorige verhaaltje ben gebleven en dat is Hoi An, Vietnam! Vivien en ik hadden voor een party hostel gekozen om wat meer mensen te ontmoeten en dat is heel goed gelukt! Top was het daar! Het hele hostel zat tijdens happy hour spelletjes te spelen en daarna gingen we uit. Naar een van de twee kroegen in de hele stad waar we uit konden kiezen. Omdat er maar zo weinig keus was, ging iedereen naar dezelfde bar wat erg gezellig was! Naast dat we hebben gefeest, hebben we ook kleding laten maken! Nou, ik kan je wel vertellen, dan komt de inner Coco/Stella/Vera wel in je naar boven hoor! Je kan echt ALLES kiezen wat je wil! Heb voor het eerst in lange tijd weer bij online shops gekeken voor wat inspiratie. Je kunt screenshots maken en zeggen dat je zoiets wil, maar bijvoorbeeld met lange mouwen, rits, knopen. Echt alles! Eer dat je dan een keuze hebt gemaakt in wat je wil... maar het resultaat was fantastisch! Ik heb twee lange zomerjurken op maat laten maken van heerlijk katoen en ze zitten als gegoten! Voor de rest hebben we een fietsje gehuurd (zo krakkemikkig als maar zijn kan) en zijn we naar het strand gereden. YES! Eerste strand! Niet gezwommen, we zijn maar een half uur gebleven. Maaaar ik heb wel een zeetje gezien! Voor de rest hebben we er niet heel veel gedaan.

Na Hoi An zijn we naar Phong Nha gegaan. Mooiste wat ik tot nu toe heb gezien! Het is een natuurpark dat bekend staat om de vele grotten die je kunt bezoeken. Er is één straat met alle hostels en wat restaurantjes en voor de rest bestaat het gebied uit bergen, grotten, een paar kerkjes, wat dorpjes en that's it. Eindelijk de natuur en de rust waar ik op zat te wachten! We hebben tijdens onze busreis twee Zweedse meisjes leren kennen die toevallig ook nog eens hetzelfde hostel hadden geboekt en in onze kamer zaten. Met een van die meisjes klikte het heel goed en zij en ik hebben samen een scooter gehuurd om wat van het park te verkennen. Vivien ging niet mee omdat ze nog maar weinig geld had. Voor de eerste keer op een scooter dames en heren! Ik wist niet eens hoe zo'n ding werkte! Gelukkig kon Mariana (dat Zweedse meisje met wie ik was) me alles haarfijn uitleggen. Het verkeer was hier erg rustig dus durfde ik het wel aan. Alles is goed gegaan en ik vond het heerlijk! Wel even spannend als je een heuveltje af ging die net iets steiler was dan ik had ingeschat en mijn scooter dat met me eens was. Maar we hebben het overleefd en het was het zo ontzettend waard! Potverdikkie wat heb ik mooie dingen gezien zeg. Wat dat betreft wel een beetje jammer dat ik soms ook nog op de weg moest letten ;-) We hebben die dag geen grotten gezien maar zijn voor wat andere routes gegaan. Ik heb in een helder blauw meertje bij een waterval gezwommen en hebben een stukje jungle bewandeld. Omdat we allebei moe waren en een hekel hebben aan jungles, hebben we die na 10 minuten weer gelaten voor wat het was. Al met al een heerlijke dag! Voor herhaling vatbaar vonden we, dus de volgende dag hebben we weer een scooter gehuurd en zijn naar de Dark Cave gereden. In het natuurpark zijn veel grote grotten die je kunt bezichtigen. Maar omdat ze allemaal vrij duur zijn en ik in Europa genoeg mooie grotten heb gezien (Valkenburg heujjjj) koos ik ervoor om er maar één te doen en dan ook wel eentje waar nog wat avontuur aan zat verbonden en het niet alleen stalagmieten bekijken was. De Dark Cave wordt niet voor niets zo genoemd. Er is daar geen verlichting, het enige wat je hebt is je helm met lampje. Je mocht alleen badkleding en een zwemvest dragen en geen schoenen. Je mocht geen waardevolle spullen meenemen. De ingang is alleen over water of zipline te bereiken. Ik vond het nu al helemaal leuk en had nog niks van de grot gezien! Gezien de hoogte van die zipline, heb ik lekker voor de kayak gekozen. De ingang van de grot was echt immens! Zo groot! Echt indrukwekkend. Eenmaal in de grot aangekomen moesten we onze lichtjes aan doen, omdat je anders geen hand voor ogen ziet. We moesten echt goed uitkijken waar we liepen: over rotsen, door meertjes, zandheuvels. Het voelde echt alsof ik nu de eerste was die de grot ontdekte, heel cool! Op een gegeven moment werd het steeds modderiger en helemaal aan het einde kwamen we bij een modderbad uit. Dat was zo raar! Het lijkt alsof het een ontzettend zoute zee is waarbij je omhoog wordt geduwd en steeds omrolt. Geen idee hoe het precies kan, maar het schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid zand in het water wat dan weer iets doet met de zwaartekracht. Ofzoiets. Hoe dan ook, het was super vet! Zeker toen we allemaal onze lichtjes uitdeden en je écht volledig in het donker zit. Nadat we lekker even in de modder gebadderd hadden, zijn we weer terug gelopen via een andere route, inclusief modder/zand-glijbaan! Dat was zo leuk! Aan het einde werd ik gewaarschuwd dat het nog onverwacht glad was. Dus zoals een goed burger betaamt, waarschuwde ik ook de persoon achter me. Ik heb net mijn zin afgemaakt en ga kei hard onderuit. Natuurlijk... haha! Eenmaal uit de grot gekomen zijn we met de hele groep terug gekayakt en hebben nog wat gezwommen. Daarna zijn we weer terug gegaan en hebben nog een gezellige avond in het dorp gehad!

Na Phong Nha hebben Vivien en ik de bus naar Ninh Binh genomen. We kwamen erachter dat Ninh Binh zelf niks aan is. Een lelijke stad waar niks te doen is. Waar het om draait is Tam Coc, een natuurgebied zo'n 5 km daar vandaan. Blijkbaar was dat ook de plaats waar de bus ons zou afdroppen. Dat was ons alleen niet verteld en we boekten een bus naar Ninh Binh! Dus we hadden ook ons hostel daar geboekt! Schreeuwt de busschauffeur om 3 uur 's nachts dat dit de eindstop is... ja daaahaaag! Wij stappen midden in de nacht niet op een wildvreemde plek uit terwijl we een hostel hadden geboekt in de stad die op ons ticket stond! Is natuurlijk niet ons probleem dat de bus naar een andere stad gaat. Of ja, wel een beetje. Maar dan ken je ons nog niet! We hebben moeten praten als Brugman, maar uiteindelijk heeft de chauffeur ons wel mooi bij het hostel afgedropt. Ha! De eerste dag regende het heel veel dus hebben we niks gedaan. Alleen 's avonds naar de bios geweest voor de nieuwe King Kong film. Die is gedeeltelijk daar opgenomen en ook in Halong Bay waar we later nog naartoe zouden gaan. Wat een rare film was dat! Beetje te veel monsters en special effects vond ik. Maar leuk om te zien dat het zich hier afspeelde en opgenomen is. De volgende dag hebben we een fietsje gehuurd (ook weer vrij krakkemikkig, het zadel viel steeds naar beneden) en zijn naar dat natuurgebied gegaan. Op een gegeven moment zag ik een bordje met "Panorama" erop. Dus ik dacht, cool! Laten we een panorama gaan bekijken! Ik vond het alleen wel vreemd dat we steeds zo laag in het dal bleven, maar dacht, dan zullen we zo wel een stukje moeten klimmen. Wij netjes alle bordjes gevolgd, komen we uit bij een guest house, genaamd Panorama... geen echte panorama dus. Wat een teleurstelling hahaha! We hebben daar dan maar even geluncht voor we weer verder gingen. Uiteindelijk bij een gebied aangekomen dat je per bootje kunt bekijken. Was wel duur, maar dan had je ook wat. Super mooi gebied! We zaten met zn drieën in de boot, wat misschien wat zwaar was voor de beste roeimeneer. Dus hij vroeg ons om mee te roeien. Hartstikke leuk! Maar niet als je 2 uur lang aan één kant moet blijven roeien. En niet als je super veel geld betaalt hiervoor. En al helemaal niet als die meneer aan het einde ook nog fooi wil! Er waren in totaal twee Nederlanders en één Duitse, dus ja, hij kreeg niet zo heel veel fooi ;-) Maaaar ik heb wel dingen uit de film gezien, wat best cool was! En we zijn bij een paar tempels gestopt om even rond te lopen.

Na Ninh Binh zijn we naar Hanoi gegaan en begon er een einde aan mijn tijd in Vietnam te komen. We hebben niet veel van Hanoi zelf gezien, omdat we voornamelijk Halong Bay en Sapa wilden zien. Dat zijn natuurgebieden die ieder nog "best ver" van Hanoi af liggen (respectievelijk 4 en 6 uur rijden van Hanoi) maar vanaf daar makkelijk te boeken zijn. Omdat de tours behoorlijk duur waren en Vivien geen geld meer had, hebben we voor Halong Bay voor de dagtour gekozen. En eigenlijk was dat wel ok. Het weer was niet al te best dus wat zou je ook 2 dagen in de regen en mist op een eiland doen... De boottocht was wel tof, omdat je zo zicht had op de hele baai die bestaat uit kleine bergjes/grote rotsen die uit het water steken. Het was dus nogal mistig wat aan de ene kant wel jammer was, maar aan de andere kant leverde het wel een mystieke sfeer en mooie foto's op! Always look on the bright side of life, toch? De volgende dag zijn we naar Sapa gegaan voor twee nachten. Dat was echt de vetste ervaring van mijn leven!! Toen we na het nodige geslinger eindelijk in Sapa Town aan kwamen, zagen we niks. Maar echt, alleen één boom aan de andere kant van de reling en daar achter alleen maar wit van de mist. Het was ook enorm koud en we dachten, ehm en nu? Gelukkig was ons verteld dat we door locals opgehaald zouden worden en daar stond inderdaad opeens een vrouwtje in traditionele Sapase (Sapanese?) klederdracht met mijn naam op een bordje. Top! We zijn met de taxi naar onze homestay gegaan om eerst onze spullen af te droppen en te lunchen. De eerste nacht zouden we bij de broer van onze gids Su slapen en de volgende dag zouden we via een trektocht bij haar huis uitkomen. En holy shit wat was het koud in huis. De muren bestonden uit houten plankjes en buiten was het overdag een graad of 9 en 's avonds een graad of 5. Binnen hadden ze één teiltje met kolen die het hele huis moest verwarmen. Is maar goed dat ik in Hanoi nog snel even zo'n Michelin donzen jasje heb gekocht! Na de lunch zijn we met Su en haar dochtertje en wandeling door de rijstvelden gaan maken. Super gaaf! Het regende wel waardoor het behoorlijk modderig en glad was. En waardoor Vivien uiteindelijk in een rijstveldje is gevallen! Hilarisch! Na de wandeling kwamen we thuis in een iets warmer huis; er zaten 8 andere mensen die van Sapa Town naar dit dorpje hadden gehiked en er was een extra teiltje met kolen bij gekomen. We hebben een heel gezellige avond gehad met z'n allen en de vrouw des huizes. Er kwam een hoop "happy water" bij kijken. Dat is een rijstwijn die ze daar zelf maken. Eigenlijk een soort wodka met een smaakje. Dus dikke prima ;-) De volgende dag is Raphaël ons komen joinen! We kennen hem ook van het vrijwilligerswerk en hadden elkaar al even in Ho Chi Minh gezien. Maar was erg leuk om elkaar in Sapa weer te zien! We hebben met zn alleen een trektocht van 10 km gemaakt. We kozen voor de moeilijke weg omdat dat nou eenmaal leuker is. Dan kom je nog eens ergens! In bamboebossen bijvoorbeeld. En nog meer rijstvelden. Maar op een gegeven moment begon het weer te regenen en werd het wel wat gevaarlijk door de gladheid. Dus zijn we over gegaan op verharde wegen. De rest van de groep ging weer terug naar Hanoi en wij zijn met zijn drieën door gelopen naar het huis van Su. Hier konden we gelukkig weer lekker opwarmen. Het is grappig hoe snel je eraan gewend raakt om al je kleren te dragen die je bij je hebt en je 's nachts niet om te kleden en de volgende dag weer dezelfde kleren te dragen. Het was gewoon te koud om iets uit te doen! De eerste nacht sliep ik met een legging, sokken tot op mn knieën opgetrokken, 2 lagen lange mouwen en 2 dikke dekbedden. En ik had het nog steeds koud. Er kwam zelfs nog steeds stoom uit mijn mond! Bij Su hebben weer heeeeerlijk gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende dag weer een trektocht gedaan en hebben we de taxi naar Sapa Town genomen waar we de bus pakten om ons naar Hanoi te brengen. Al met al een fantastische ervaring om tussen deze locals en in de prachtige natuur te zijn!

Eenmaal terug in Hanoi moest ik toch eens gaan bedenken wat mijn volgende bestemming zou worden. In Vietnam is het eenvoudig; je gaat naar het noorden dus je pakt gewoon de bus naar een stad ten noorden van waar je nu bent en waar je graag heen wil. Nu was het lastiger want ik wist dat ik de volgende dag een vliegtuig naar een ander land zou pakken, maar wist alleen nog niet welk land. Laos of Thailand. Uiteindelijk heb ik besloten om naar Thailand te gaan omdat Laos me gewoon niet zo aantrok.

En dat was dan mijn Vietnam-avontuur! Inmiddels loop ik alweer zo achter dat ik al 3 weken in Thailand ben geweest en nu dit verhaal afmaak in Maleisië. Maar mijn Thailand-avonturen zal ik in een volgende vertellen, anders wordt het wel heul lang!

Liefs!

1. Marjon:
    23 april 2017
    Heerlijk: op een zondagochtend wakker worden met weer een verhaal van jou en supermooie foto's! !! Was echt genieten bij mijn ontbijt...dankjewel Kaatje
  2. Jacqueline Douven:
    23 april 2017
    Hey Chiara, we hebben met veel plezier je verhaal gelezen! Wat een avonturen! Super! We zijn benieuwd naar je volgende verhaal! Liefs van ons allemaal.
  3. Oma:
    24 april 2017
    He meissie wat weer een mooi reisverhaal zeg!
    Ik heb dit met plezier gelezen. Wel gezond zo'n modderbad.
    Heel veel liefs van mij en verder veel reisplezier.
  4. Roos:
    24 april 2017
    Heerlijk om te lezen, geniet van Maleisië! xxxx
  5. Helmi:
    24 april 2017
    Wat leuk om je zo te volgen Chiara! Ik ben helemaal jaloers!!! Had ik zoiets maar gedaan....toen ik nog jong was ;-)
    Ik snap wel dat het best een klus is om tussen al die avonturen nog zulke verhalen te schrijven, maar je laat voor anderen, maar vooral voor jezelf zo wel iets moois na ! T kost even wat tijd.....maar dan heb je ook wat :-) Geniet ze verder!!
  6. Nikki:
    28 april 2017
    Love het roeibootverhaal!!!
    Hoor het je gewoon vertellen.. ♥️